Bio

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[Português]

Henrique Vitorino tem orgulho de possuir uma enorme família adotiva. É neto orgulhoso de Joaquina, Manoel, Dagmar e Vitorino, do qual herdou o nome. Dedica-se ao estudo e prática artística desde a infância. Aos seis anos, participou de uma exposição na cidade de Mauá (SP) ao dar seu parecer sobre a morte do índio Galdino Jesus dos Santos, em 1997. Aprendeu a tocar violão aos catorze anos, sob o ensino de João de Deus Feitosa. Começou a escrever poemas aos quinze.

Após terminar a fase escolar, ingressou no curso de Filosofia na Faculdade Paulo VI, em Mogi das Cruzes, licenciando-se em 2012. O título de seu trabalho de conclusão de curso é “Viver pelo absurdo: os estágios de Sören Kierkegaard no cinema”, uma análise da teoria do filósofo dinamarquês Sören Aabye Kierkegaard (1813-1855). Neste período, também publicou e-books de contos e poemas pelo site Widbook.

Após a graduação, Vitorino ingressou no coletivo artístico da Casa Amarela, localizada no bairro paulistano de São Miguel Paulista. Trabalhou em parcerias musicais com o poeta Akira Yamasaki. Musicou poemas de Yamasaki para o espetáculo “Oliveiras Blues” (2017), no qual também participou como ator, sob a direção de Luka Magalhães e Sueli Kimura.

Em Curitiba, no ano de 2017, Vitorino musicou poemas de Alvaro Posselt e Thadeu Wojciechowski.

Atualmente, pesquisa sobre a Música Popular Brasileira no período pré-Bossa Nova. É o autor do blog “Henrique Vitorino” no WordPress. Estuda o Curso Técnico de Atores na Escola Nacional de Teatro, em Santo André.

[English]

Henrique Vitorino is prideful when talking about his by-heart family. He is also prideful of his grandparents Joaquina, Manoel, Dagmar and Vitorino, the first, from which the artist get his name. He learned and now studies several artistic expressions. At the age of 6, he made part of an exposition in his hometown, Mauá (in São Paulo – Brazil), discussing about the brutal death of the Brazilian indian Galdino Jesus dos Santos, burned alive in Brasília, in 1997. Vitorino learned English by himself, reading and listening to American songs. He learned guitar at the age of 14, teached by João de Deus Feitosa, one of his great friends. He started to read poetry and write poems at the age of 15.

After ending his high school, Vitorino entered at the college: in the Philosophy course. He studied for three years at the Faculdade Paulo VI (the college’s name is a mention to the Pope Paul, the Sixth), in Mogi das Cruzes, Brazil. He graduated in 2012. His conclusion work’s name is: “Viver pelo absurdo: os estágios de Sören Kierkegaard no cinema” (Living for the Absurd: the Sören Kierkegaard’s life stages in the cinema), an theoretical analysis of the Kierkegaardian philosophy. In this period, he also published e-books of short stories and poems in the site Widbook (in Portuguese).

After the graduation, Vitorino joined in the artistic group “Sarau da Casa Amarela”, who lies in the borough of São Miguel Paulista (in the east side of São Paulo). He worked in artistic associations with the poet and writer Akira Yamasaki.  Starting from Akira’s poems, he made the songs to the play “Oliveiras Blues” (2017, directed by Luka Magalhães and Sueli Kimura), in which he also acted. In the same year, in the city of Curitiba, Vitorino worked with poems by Alvaro Posselt and Thadeu Wojciechowski, a renowned poet who was close to Paulo Leminski, one of the best Brazilian poets of the Twentieth Century.

Vitorino actually makes a research about the MPB (Música Popular Brasileira – Brazilian Popular Music) before the Bossa Nova period. He loves the work of the tenor Vicente Celestino (1894-1968). He is the author of the “Henrique Vitorino’s Blog” on WordPress. He studies technical classes of Theater at the Escola Nacional de Teatro (National Theater School), in Santo André.

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